Konferencja to już kolejny etap realizacji Projektu „Efektywny Nauczyciel Zawodów Ekonomicznych”. Projekt skierowany jest do nauczycieli przedmiotów ekonomicznych oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu. Naszym celem jest podniesienie poziomu kwalifikacji praktycznych i dydaktycznych nauczycieli, jak również wskazanie jak ważne jest ustawiczne rozwijanie swoich umiejętności na przestrzeni lat. Uczestnicy Projektu będą mieli niepowtarzalną szansę odbyć dwutygodniowe praktyki w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach.
Głównym celem konferencji było stworzenie wspólnych rekomendacji dotyczących wymagań programu dwutygodniowych praktyk w przedsiębiorstwach dla nauczycieli biorących udział w Projekcie.
Na konferencję zaproszono zatem, przedsiębiorców aktywnie działających na rynku pracy, dyrektorów szkół o profilu ekonomicznym, nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz Kuratorów Oświaty.
Swoją obecnością, zaszczycili nas min. Pani Barbara Iwanowska – wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Pani Barbara Żochowska reprezentująca Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie, przedstawiciele szkół zawodowych o profilu ekonomicznym, nauczyciele praktycznej nauki zawodu oraz przedsiębiorcy.
Wstępem do debaty było wystąpienie dr Edyty Borys z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie – specjalistki ds. monitoringu i ewaluacji. W swoim wykładzie przedstawiła merytoryczne i dydaktyczne kompetencje nauczycieli przedmiotów ekonomicznych w ocenie uczniów i samoocenie nauczycieli. Zaprezentowane dane zostały zebrane w trakcie rejestracji lekcji 44 Uczestników Projektu.
Następnie głos zabrał pan Jacek Błoński – wiceprezydent europejskiej organizacji Aniołów Biznesu (EBAN), ekspert kluczowy Projektu. W trakcie swojego wystąpienia przedstawił wyniki diagnozy wiedzy i umiejętności nauczycieli, biorących udział w Projekcie „Efektywny Nauczyciel Zawodów Ekonomicznych”.
Wystąpienia prelegentów stały się punktem wyjścia do burzliwej dyskusji. Zaproszeni przedsiębiorcy przedstawili swoje spostrzeżenia i oczekiwania dotyczące kierunków kształcenia zawodowego oraz umiejętności praktycznych absolwentów szkół zawodowych. Pracodawcy zwrócili uwagę na niedostateczne przygotowanie praktyczne absolwentów. Przedsiębiorcy wymieniali także najważniejsze braki, które dostrzegają w postawach i umiejętnościach absolwentów szkół zawodowych. Dla wielu stanowisk pracy niezbędne jest posiadanie kompetencji kluczowych. Szczególną uwagę w tym zakreszwrócono na: poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, znajomość języków obcych, znajomość technologii IT czy zachowania pro biznesowe.
Następnie swoje oczekiwania, a także bariery na drodze efektywnego nauczania zawodu zaprezentowali przedstawiciele szkół zawodowych. Zwrócono uwagę na niewielkie zaangażowanie przedsiębiorców w proces kształcenia uczniów szkół zawodowych. Wymieniono również zbyt niskie nakłady finansowe między innymi na praktyki zawodowe czy niewystarczający udział praktyków w procesie przygotowania zawodowego.
Uczestnicy konferencji niemal jednogłośnie stwierdzili potrzebę nawiązania realnej współpracy teoretyków i praktyków nauczania zawodowego przedmiotów ekonomicznych.
Podsumowaniem pierwszego dnia spotkania było przedstawienie wspólnych rekomendacji dotyczących programu dwutygodniowych praktyk dla nauczycieli biorących udział w Projekcie „Efektywny Nauczyciel Zawodów Ekonomicznych”. Uczestnicy konferencji chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami i pomysłami dotyczącymi zarówno organizacji, dwutygodniowych praktyk jak i sposobu realizacji i warunków ich odbywania.
Drugi dzień konferencji rozpoczął się od burzliwej dyskusji, której efektem było dopracowanie wcześniej przedstawionych rekomendacji programu praktyk.
Następnie dr Edyta Borys przeprowadziła warsztaty „Nauczyciele przedmiotów ekonomicznych a kwestia płci.” W trakcie dyskusji wielokrotnie podkreślano rolę nauczycieli w procesie wrastania dziewcząt i chłopców w kulturowe role płciowe. Konferencja zakończyła się ożywioną dyskusją z zakresu społecznego funkcjonowania kobiet i mężczyzn.
Organizowana przez nas konferencja „Oczekiwania pracodawców a system edukacji ekonomicznej” była cenną okazją do upowszechnienia w środowisku edukacyjnym i biznesowym tematyki związanej ze szkolnictwem zawodowym.
Dzięki konferencji realizatorom udało się spojrzeć na Projekt oczami nauczycieli przedmiotów zawodowych jak i przedsiębiorców. Opinie i pomysły Uczestników spotkania z pewnością pomogą w opracowaniu finalnych programów praktyk dla nauczycieli biorących udział w Projekcie „Efektywny Nauczyciel Zawodów Ekonomicznych”.
Wszystkim Uczestnikom dziękujemy za przybycie i za merytoryczną dyskusję, pomysły i zaangażowanie!
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt realizowany jest w ramach umowy podpisanej z Ministerstwem Edukacji Narodowej
przez Fundację na Rzecz Budowy Społeczeństwa Opartego na Wiedzy „Nowe Media”,
Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”,
Działanie 3.4 „Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie”,
Poddziałanie 3.4.3 „Upowszechnienie uczenia się przez całe życie – projekty konkursowe”.