Już ponad połowa Uczestników i Uczestniczek zakończyła dziesięciodniowy program praktyk w ramach naszego projektu. Dzięki współfinansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego mieli szansę poznać specyfikę działalności przedsiębiorstw z wielu branż min. budowlanej, hotelarskiej, handlowej czy produkcyjnej. Podczas dziesięciu dni spędzonych w przedsiębiorstwie każdy praktykant realizuje program praktyk przygotowany specjalnie na potrzeby projektu. Został on stworzony w oparciu o dane i informacje zebrane przez ekspertów, specjalistów, pracodawców, jak również dyrektorów szkół oraz samych nauczycieli.
Pana Marka i Pana Rafała spotkaliśmy podczas pierwszego tygodnia praktyk w Warmińskim Przedsiębiorstwie Budowlanym w Olsztynie. Pan Marek jest nauczycielem przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół im. im. Jadwigi Grodzkiej w Łęczycy uczy przede wszystkim rachunkowości. Pan Rafał uczy przedsiębiorczości w Zespole Szkół w Lubawie.
Dlaczego Panowie zdecydowali się wziąć udział w projekcie „Efektywny Nauczyciel Zawodów Ekonomicznych”?
- Chciałem zobaczyć jak funkcjonuje przedsiębiorstwo „od kuchni”. Jest to dodatkowe doświadczenie, które będę mógł przełożyć na grunt szkoły. Łatwiej uczyć na realnych przykładach niż tylko „książkowo” – mówi Pan Rafał
- W projekcie wziąłem udział, ponieważ zaciekawiła mnie formuła programu. Jestem teoretykiem i wcześniej nie miałem okazji zdobyć doświadczenia w pracy w przedsiębiorstwie - dodaje Pan Marek
Za nami spotkanie diagnozujące, jesteśmy na półmetku realizacji praktyk. To dobry moment na pierwsze refleksje, ocenę projektu. Proszę powiedzieć czy formuła projektu Panom odpowiada?
- Oczywiście. Program praktyk jest optymalny. My, nauczyciele przedmiotów zawodowych uczmy np. finansów czy księgowości najczęściej na teoretycznym przedsiębiorstwie Na pewno projekt „Efektywny Nauczyciel Zawodów Ekonomicznych” to dobra okazja do aktualizacji swojej wiedzy i zdobycia umiejętności praktycznych. Akurat jesteśmy na praktyce w przedsiębiorstwie budowlanym mamy możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w rzeczywistych warunkach. Ciekawe były, również rejestracje lekcji. To dobry materiał dydaktyczny, aby zobaczyć siebie z tej drugiej strony – mówi Pan Marek
- Program projektu jest na pewno adekwatny do aktualnych potrzeb nauczycieli. Przydało by się, również tworzenie cyklicznych programów dla nauczycieli przedmiotów zawodowych np. w różnych przedsiębiorstwach i branżach. Dzięki temu można by było porównać system zarządzania czy efektywność działań poszczególnych przedsiębiorstw – dodaje Pan Rafał
Jak Panowie oceniają ten pierwszy tydzień praktyk odbyty w Warmińskim Przedsiębiorstwie Budowlanym?
- Praktyka w przedsiębiorstwie budowlanym to na pewno ciekawe doświadczenie. Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane dynamicznie się rozwija, dużo się dzieje. W pierwszym tygodniu praktyki zapoznaliśmy się z organizacją firmy, poznaliśmy funkcjonowanie wszystkich działów przedsiębiorstwa. Do naszej dyspozycji jest Opiekunka praktyk – Pani Helena Podgrudna, która przybliża nam prowadzenie księgowości w przedsiębiorstwie. Kolejny tydzień będzie to część specjalistyczna związana z rachunkowością czy księgowością oraz bliższym poznaniem działu kadr. Jestem zadowolony z przebiegu praktyki – mówi Pan Marek
- Ja również nie mam zastrzeżeń do realizacji praktyki. Doświadczenie, które zdobywam w przedsiębiorstwie będzie na pewno przydatne w mojej dalszej pracy w szkole. Będę starał się uczniom opowiadać na lekcjach z czym się sam spotkałem w trakcie praktyk. To jest bardziej wiarygodne i uczeń lepiej zapamiętuje wiadomości na podstawie konkretnych przykładów – dodaje Pan Rafał
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt realizowany jest w ramach umowy podpisanej z Ministerstwem Edukacji Narodowej
przez Fundację na Rzecz Budowy Społeczeństwa Opartego na Wiedzy „Nowe Media”,
Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”,
Działanie 3.4 „Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie”,
Poddziałanie 3.4.3 „Upowszechnienie uczenia się przez całe życie – projekty konkursowe”.