Relacja z Diagnozy końcowej wiedzy i umiejętności nauczycieli
Grupa I i II
Wszystko, co dobre szybko się kończy. Pozostaje coś najcenniejszego – wspomnienia, wiedza i doświadczenie. Wszystkim dobrze znane jest to powiedzenie, a teraz szczególnie bliskie grupie 18-stu Nauczycielek i Nauczycieli biorących udział w Projekcie „Efektywny Nauczyciel Sztuki Kulinarnej – wdrożenie modelu”.
W dniach 27-28 i 29-30 września br. odbyły się, bowiem Diagnozy końcowe wiedzy i umiejętności Nauczycieli. Jak sama nazwa wskazuje przez dwa dni zjazdu uczestnicy wzięli udział w licznych zadaniach weryfikujących ich przyrost wiedzy. Zadania nadzorowane i oceniane były przez Eksperta kulinarnegoMirosława Rynducha (więcej informacji o Ekspercie znajdziesz tutaj) oraz Eksperta dydaktycznego i ds. monitoringu i ewaluacji. Poziom zadań był zróżnicowany – od teoretycznych po praktyczne, indywidualne i grupowe. Ale zacznijmy od początku…
Już pierwszego dnia zjazdu nie pozwoliliśmy Uczestnikom cieszyć się porannym leniuchowaniem w wygodnych łóżkach Hotelu Szydłowski*** w Gdańsku. Punkt ósma sala w Pomorskiej Akademii Kulinarnej wypełniła się podekscytowanymi i pełnymi energii nauczycielami. Podniosła atmosfera sprzyjała rozmowom wśród nauczycieli. Ekspert kulinarny Mirosław Rynduch serdecznie przywitał uczestników życząc wszystkim powodzenia.
Forma Diagnozy końcowej wiedzy i umiejętności Nauczycieli była ta sama, jak przy Diagnozie początkowej. Dzień pierwszy rozpoczął się od testu wiedzy z zakresu sztuki kulinarnej. Nauczyciele musieli odpowiedzieć na ponad 40 pytań. Wszyscy z długopisami w dłoniach z dużym zapałem przystąpili do wypełniania testu. Zapanowała cisza, którą przerywał jedynie szmer przekładanych kartek. Na twarzach nauczycieli nie było śladu po niepewnych grymasach, jakie można było zaobserwować podczas Diagnozy początkowej. Tym razem szybkość, zdecydowanie i pewność siebie dominowały. Czy udział w przygotowaniu do praktyk i praktykach przyniósł zamierzony skutek? Wyniki mówiły same za siebie!
Po wypełnieniu testów, przyszedł czas na zadania praktyczne. Należało do nich, m.in. porcjowanie kurczaka, przyrządzanie omletu lub steku wołowego. Następnie uczestnicy podzieleni na dwie grupy musieli przygotować potrawę z wybranych przez Eksperta produktów. Nie tracąc chwil, ustawili się przy przygotowanych stanowiskach, zakasali rękawy i chwycili noże w ręce. Wykorzystując przygotowane przez organizatorów produkty, przystąpili do wspólnego gotowania. Było wesoło i kolorowo, wszyscy chętnie dzielili się swoimi kulinarnymi poradami. Efekt końcowy zaskoczył nawet Eksperta kulinarnego – potrawy okazały się bardzo smaczne i niejednokrotnie bardzo zaskakujące.
Już na pierwszy rzut oka można było zauważyć większą pewność uczestników w tym, co robią. Każdy starał się pochwalić zdobytymi podczas praktyk umiejętnościami, co się bezapelacyjnie udało, bo Ekspert kulinarny nie oszczędzał komplementów i ciepłych słów! „Mamy do czynienia z bardzo sporym wzrostem umiejętności kulinarnych, co z kolei daje bardzo obiecujący obraz na przyszłość” – mówił.
Najtrudniejszym wyzwaniem dla nauczycieli i nauczycielek było przeprowadzenie prezentacji dydaktycznej przygotowania wylosowanej potrawy. Wideofilmowanie całej prezentacji, nie ułatwiało zadania uczestnikom, ale swój chrzest bojowy przeszli już podczas Diagnozy początkowej. Uczestnicy, choć bardzo przejęci nie tracili humoru. Wokół panowała przyjazna atmosfera. Wszyscy wzajemnie napędzali się do pracy. Trudno ukryć, że między uczestnikami nawiązały się nawet przyjaźnie, które na pewno będą kontynuowane po zakończeniu Projektu. Nikt inny przecież nie zrozumie nauczyciela, jak inny nauczyciel. Zarówno w I, jak i w II grupie można było zauważyć niezwykłą solidarność wśród nauczycieli. Wspierali się, pomagali, jak było to możliwe ubolewając jedynie, że podczas testów mogli liczyć wyłącznie na siebie.
W pierwszej grupie do przeprowadzenia prezentacji na pierwszy ogień ruszyła Pani Iwona z Olsztyna. W losowaniu los się do niej uśmiechnął, ponieważ musiała przygotować sos beszamelowy. Błyskawicznie zabrała się do pracy. Podczas intensywnego mieszania i łączenia składników pewna siebie mówiła „Sos powinien mieć jednolitą konsystencję i taki nam wyjdzie!”. Pozostali uczestnicy, którzy wcielili się w rolę widowni trzymali kciuki, żeby tak właśnie było. Jednak nawet bez trzymania kciuków, Pani Iwona poradziłaby sobie rewelacyjnie.
W przypadku drugiej grupy odwagą musiała wykazać się Pani Ania z Bydgoszczy, która jako pierwsza „wystąpiła przed kamerą”. Występ udał się znakomicie, bo jej Ratatouille zostało ocenione na piątkę. Prezentacje wszystkich uczestników z grup I i II można obejrzeć na stronie Projektu www.enskwm.fnm.pl(Zakładka „Absolwenci Projektu”). Podajemy komunikat: gdy wszystkie grupy przejdą trudy testów, zadań praktycznych i sprawdzą się przed kamerą, każdy będzie mógł ocenić prezentacje nauczycieli biorących udział w projekcie. Konkurs na najlepszą prezentację przygotowania wylosowanej potrawy odbędzie się niebawem i mamy nadzieję, że wzbudzi wiele emocji.
Po etapIe testów uczestnicy mogli wytchnąć podczas prelekcji, pt. „Samoświadomość oraz podstawowe zasady Gender Mainstreaming”. Prelegentka dr Marta Doroba (więcej informacji o prelegentce znajdziesz tutaj) przybliżyła uczestnikom zagadnienie równości kobiet i mężczyzn we wszystkich płaszczyznach życia społecznego. Niesamowita wiedza i niekonwencjonalny sposób bycia Ekspertki zrobiły wrażenie na wszystkich uczestnikach, którzy z dużym zaciekawieniem wzięli udział w warsztatach.
Jednak czas dobiegał końca… Koordynator merytoryczny podsumował Projekt, wysoko oceniając zaangażowanie nauczycieli. Zwieńczeniem intensywnej pracy, było uroczyste wręczenie Certyfikatów. Po odebraniu zasłużonych gratulacji od Koordynatora merytorycznego, Macieja Kubistego oraz Eksperta kluczowego, Mirosława Rynducha uśmiechy nie znikały z twarzy nauczycieli i nauczycielek. Nauczyciele z głową pełną pomysłów i inspiracji powoli wracali do swoich domów.
Jeszcze raz gratulujemy I i II grupie, że w komplecie mogą pochwalić się zdobyciem limitowanego i prestiżowego certyfikatu. Trzymamy kciuki za pozostałych uczestników, przed którymi Diagnoza końcowa tuż-tuż…